Boete voor overtreden telemarketingregels

telemarketing adviesjurist

De Britse privacywaakhond ICO legde deze week een boete van ruim €277.000 (250.000 pond) op vanwege het plegen van meer dan 15 miljoen ongewenste belletjes. In Nederland gelden óók regels voor ongewenste telemarketing en kunnen boetes worden opgelegd voor het overtreden ervan.

Er gelden regels voor telemarketing

Regels over ongewenst telefonisch benaderen staan zowel in de privacywet (de AVG), als in de Telecommunicatiewet. Dat betekent dat er ook twee instanties zijn in Nederland die op naleving van de regels mogen controleren en handhaven. Dat zijn de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Wanneer je aan de algemene AVG regels hebt voldaan (rechtmatig verkregen persoonsgegevens, doelbinding etc.), dien je voor de mogelijkheden van telemarketing te kijken naar de regels uit de Telecommunicatiewet.

Code Telemarketing stelt ook regels

Naast de Telecommunicatiewet hebben we in Nederland de Code Telemarketing. De Code Telemarketing is geen wet, maar opgesteld op basis van zelfregulering – vergelijkbaar met de Reclame Code. Onder deze Code gelden onder andere nog de volgende regels:

  • Je moet met een herkenbaar nummer bellen dat ook teruggebeld kan worden.
  • De telefonist(e) vraagt altijd of het belletje gelegen komt en moet duidelijk aangeven namens wie hij of zij belt.
  • Is het telefoontje ongelegen? Dan moet het gesprek worden gestopt. Er mag gevraagd worden of het gesprek op een ander tijdstip wel schikt.
  • Inspreken van voicemail is niet toegestaan.
  • Van te voren moet worden gemeld als een telefoontje naar verwachting langer dan 5 minuten zal duren.
  • Er mag alleen worden gebeld tussen bepaalde tijden.

Britse boete wegens geen toestemming

De boete die ICO oplegde had te maken met telefoontjes waarvoor sinds 2018 voorafgaande toestemming vereist was. Dat toestemmingsvereiste is er niet voor niets: het soort commerciële telefoontjes en de dwingende praktijk achter de belletjes wordt als zeer ongewenst ervaren door consumenten.

Vragen? Ik help je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Demi denkt mee, communiceert helder en effectief. Zij maakt onbegrijpelijke taal voor mij begrijpelijk.

Logo center of connection

Center of Connection

Manon Kor