De e-Privacy verordening: waarom praat iedereen daar al jaren over?

Privacy Europa Gegevens Beschermen

De ePV

De e-Privacy Verordening (ePV in het kort) zal in alle Europese lidstaten de regels over elektronische communicatie vervangen. Het is echter al jaren onduidelijk wat die ePV inhoudelijk nou exact van ondernemers gaat vragen en vanaf wanneer. Het enige wat echt vaststaat is dat hij er komt én dat de wet Europa-breed regels stelt over elektronische communicatie en privacy.

Stukje geschiedenis

In de Europese landen gelden op dit moment regels zoals die bij ons in Nederland vertaald zijn in de Telecommunicatiewet. Denk aan de regels over de verplichte toestemming voor cookies, of over het versturen van een nieuwsbrief. Maar ook over social-media gebruik en openbare Wifi-netwerken. Deze regels zijn gebaseerd op de Europese e-Privacy Richtlijn. Zo’n richtlijn geeft lidstaten veel meer vrijheid om eigen regels te maken of verder aan te vullen, dan een Verordening. Daardoor zijn er op dit moment tussen de verschillende Europese lidstaten nog grote verschillen in regels over e-marketing, telemarketing en cookies.

Vanuit Europa is er de wens om deze regels voor heel Europa uniform te regelen. Net als de AVG dat meer algemeen doet voor de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast zijn de regels uit de oude e-Privacy Richtlijn niet meer van deze tijd en sluiten niet meer voldoende aan op de AVG. De Europese Commissie kwam daarom met dit wetsvoorstel. Nu, na 4 jaar steggelen, aanpassen en vergaderen, heeft de Europese Raad het voorstel aangenomen.

De inhoud van de e-Privacy Verordening

Dit betekent nog niet dat de inhoud van de ePV vaststaat. Het betekent dat de Raad, de Europese Commissie en het Europees Parlement het met elkaar eens moeten worden over de definitieve inhoud van de e-Privacy Verordening. En zodra deze inhoud vaststaat, zal het waarschijnlijk nog eens 24 maanden duren voordat de nieuwe regels van praktische invloed zijn op jouw onderneming. Net zoals dat bij de AVG het geval was. 

De reden waarom het zo’n veelbesproken onderwerp is, is waarschijnlijk omdat de inhoud van invloed zal zijn op het commerciële bedrijfsleven. Zo worden de regels breder toegepast, waardoor de wetten ook gelden voor nieuwe technologie als Internet-Of-Things. Het is mogelijk dat regels voor het gebruik van cookies veranderen, of voor ongevraagde telefonische verkoop. Net als bij de AVG zal er toezicht worden gehouden op de naleving van deze nieuwe regels. En zoals het er nu voor staat, worden er hoge boetes aan overtreding ervan gekoppeld.

Reden voor stress

Nee, druk maken om de mogelijk nieuwe regels die er komen hoeft zeker nog niet. Wel is het altijd interessant om nieuwe manieren van marketing en reclame te ontdekken. Of oude manieren te her-ontdekken.Wanneer je dat doet, is het goed om rekening te houden met aankomende wetgeving. Het zou namelijk zonde zijn als je veel geld en tijd investeert in iets wat over 3 of 4 jaar niet meer is toegestaan. En die manieren van reclame maken of acquisitie moeten natuurlijk ook de huidige regels niet overtreden.

 

Vragen? Ik help je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Demi denkt mee, communiceert helder en effectief. Zij maakt onbegrijpelijke taal voor mij begrijpelijk.

Logo center of connection

Center of Connection

Manon Kor