Voeg e-mailadressen niet zomaar toe aan de mailinglist

Post Nieuwsbrief Reclame

Het ongevraagd mailadressen toevoegen aan de mailinglists. In consumentenland is het een bekende no-go. Maar ook in de zakelijke branche mogen e-mailadressen niet zomaar worden toegevoegd in de lijst van ontvangers van de nieuwsbrief.

Toestemming vragen is meestal verplicht

Voor zowel het toevoegen van een mailadres van een consument, als van een zakelijk contact is expliciet toestemming verplicht. Op deze regel zijn maar een beperkt aantal uitzonderingen mogelijk. Maar ongevraagd én ongeïnformeerd toevoegen van een mailadres aan je e-maillijst, mag nooit.

Misschien heb je het e-mailadres op een rechtmatige manier gekregen. Bijvoorbeeld omdat je iets moet toesturen. Omdat een ’tell a friend’ formulier is ingevuld. Of omdat je klant vraagt om direct met werknemers te communiceren. Ook dan mag je die e-mailadressen niet zomaar toevoegen aan je salesfunnel. In de privacywet heet dit “doelbinding”.

En dat je in je algemene voorwaarden of in je privacyverklaring beschrijft dat je het e-mailadres zal gebruiken voor de nieuwsbrief, maakt dit niet anders. Dit geldt namelijk niet als toestemming en is niet de juiste plek voor een opt-out. Deze werkwijze is dus nog steeds verboden.

Je riskeert boetes, maar ook ontevreden klanten

Daar denk je wel twee keer over na! Tenminste, dat zou je denken. Toch gebeurt het nog vaak dat ondernemers alle e-mailadressen die zij (waar dan ook) verzamelen ongevraagd op de mailinglist zetten. Soms zelfs met het profiel en bijbehorende interesses hieraan gekoppeld.

Vaak gebeurt dit onder het mom van ‘legitiem belang’. Het legitiem (of ‘gerechtvaardigd’) belang biedt hier echter geen uitkomst, zoals dat het voor veel andere direct marketingdoeleinden wel biedt. Dit komt door het verbod in de Telecommunicatiewet. Dit verbod kan alleen worden doorbroken met toestemming óf met de opt-out regeling in combinatie met het gerechtvaardigd belang.

Zowel op het overtreden van de AVG als de Telecommunicatiewet (waar het verbod in staat) staan boetes. Toch overwegen ondernemers om e-mailadressen ongevraagd toe te voegen. De pakkans voor zo’n overtreding lijkt momenteel namelijk niet erg groot. Als dan één van die e-mailadressen een potentiële klant is, is de winst al snel behaald.

Dit verdient wat mij betreft een nieuwe goede afweging. Aan de ene kant krijgt de pakkans bij de Autoriteit Persoonsgegevens steeds meer aandacht. Dat risico wordt dus al groter. Aan de andere kant is er een stuk onzichtbaar verlies in boze en geïrriteerde ontvangers. En dat is slechte reclame. Dat kan indirect resulteren in een verlaging in opbrengsten.

Toch e-mailadressen sparen

Toestemming vragen is marketingwise niet altijd de meest lucratieve methode om de lijst te vullen met e-mailadressen. En marketingmedewerkers zoeken daarom naar andere mogelijkheden. Die zijn er ook.

Je kunt gebruik maken van de opt-out regeling. Dit betekent dat je het e-mailadres rechtmatig verkrijgt. Mits die verkrijging van het e-mailadres aan een aantal voorwaarden voldoet. Het e-mailadres moet bijvoorbeeld van een betalende klant zijn. Het volstaat dan om de ontvanger nee te laten zeggen indien hij de nieuwsbrief niet wenst te ontvangen. De omgedraaide wereld dus. En onder de AVG kun je met die opt-out wél gebruik maken van het legitiem belang.

Weten hoe je van de opt-out methode gebruik kan maken? Neem contact op!

Heb je al een mooie mailinglist gespaard? Vergeet dan ook de regels voor de inhoud van de nieuwsbrief niet.

Vragen? AdviesJurist helpt je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Duidelijke voorwaarden en afspraken met klanten vind ik belangrijk. Dat is gelukt met de laagdrempelige algemene voorwaarden van AdviesJurist. Zo weet ik waar ik aan toe ben en mijn klanten ook.

logo rootjes hoveniers

Martijn Rootjes