Een goede nieuwsbrieftoestemmingsvraag

Post Nieuwsbrief Reclame

Een goede toestemmingsvraag voor de nieuwsbrief is aantrekkelijk én AVG-proof. Dat lijkt makkelijk, en dat is het ook. Het is wel belangrijk dat je een aantal onderdelen niet vergeet.

AVG en Telecommunicatiewet stellen eisen

Regels voor het versturen van de nieuwsbrief komen zowel uit de privacywet (de AVG), als de Telecommunicatiewet. Dat betekent dat er ook twee instanties zijn in Nederland die op naleving van de regels mogen controleren en handhaven. Dat zijn de Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument en Markt.

De Telecommunicatiewet stelt regels over wanneer je een nieuwsbrief mag sturen. Het wordt in die wet ‘ongevraagde commerciële communicatie’ genoemd. Je mag ongevraagde commerciële communicatie sturen naar personen als je toestemming hebt gekregen óf als je een soortgelijk product of dienst hebt verkocht en een opt-out hebt aangeboden. De toestemming wordt vervolgens uitgelegd in de AVG.

Wil je weten of jouw e-mail commercieel is of niet? Vraag een nieuwsbriefcheck aan!

DOE DE CHECK

    Toestemming bestaat uit een aantal verplichte onderdelen

    Toestemming uit de AVG moet (1) vrij (2) specifiek (3) geïnformeerd en (4) ondubbelzinnig zijn. In normaal Nederlands betekent dit dat ‘wie zwijgt stemt toe’ hier niet geldt. Er is een actieve handeling nodig (een volmondig ja, een krabbel of een klik op een knop) om toestemming te geven. Het moet dan ook nog eens heel duidelijk zijn waar precies ja tegen wordt gezegd.

    De toestemmingsvraag moet dan ook bepaalde onderdelen goed beschrijven. ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’ is te kort door de bocht. In een goede toestemmingsvraag komen de volgende onderdelen terug:

    • Wie stuurt de nieuwsbrief 
    • Hoe wordt de nieuwsbrief verstuurd (via e-mail, sms of Inmail)
    • Hoe vaak wordt de nieuwsbrief gestuurd (wekelijks, maandelijks, of juist maximaal 2 keer per week)
    • En waar gaat de nieuwsbrief over (nieuws, acties, reclame etc.)

    En bij elke toestemmingsvraag staat vlak in de buurt een linkje naar de privacyverklaring voor meer informatie.

    Opt-out gebruiken mag soms ook

    Toestemming krijgen is niet altijd even makkelijk. Een websitebezoeker moet al echt geïnteresseerd zijn in je producten en diensten, voor hij actief zijn e-mailadres daarvoor achterlaat. Veel webshops en andere organisaties maken daarom graag gebruik van de opt-out mogelijkheid. Hiermee geef je in het bestelproces of tijdens de aankoop aan dat contactgegevens zullen worden gebruikt voor commerciële berichten, tenzij de ontvanger daar bezwaar tegen maakt (opt-out). Dit mag alleen als de nieuwsbrief over de zelfde soort producten en/of diensten gaat, als dat de ontvanger gekocht heeft.

    Ook die opt-out moet voldoende duidelijk beschrijven wat er precies gaat gebeuren als de ontvanger géén bezwaar maakt. De opt-out regel in een check-out is dan vaak een omgekeerde toestemmingsvraag. Hierbij is belangrijk dat de opt-out mogelijkheid geboden is vóórdat de aankoop is afgerond.

    Toestemming moet je kunnen bewijzen

    Wanneer je gegevens verwerkt onder toestemming, moet je de verkregen toestemming altijd kunnen bewijzen. Een goede manier om te bewijzen is de double opt-in methode. Wanneer iemand zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten, krijgt hij nog een extra e-mail met een knop, voordat de inschrijving definitief is. Voor de conversie is deze werkwijze niet altijd de prettigste methode. Je kunt daarom ook kiezen voor het bewaren van de logs van de gegeven toestemming. De uitdaging zit hem dan alleen nog in het bewijzen dat de aanmelder ook daadwerkelijk eigenaar van het ingevulde e-mailadres is.

    Een opt-out kan worden bewezen door de gekozen optie mee te sturen met het bestelformulier uit de check-out.

    Vragen? Ik help je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

    Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

    AdviesJurist
    &
    Privacy Professional

    Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

    UITGELICHTE BLOGPOSTS
    ADVIESPAKKETTEN

    Kies een van de adviespakketten

    Klik hier
    WAT ZEGGEN KLANTEN?

    Demi denkt mee, communiceert helder en effectief. Zij maakt onbegrijpelijke taal voor mij begrijpelijk.

    Logo center of connection

    Center of Connection

    Manon Kor