Het Bel-me-niet Register verdwijnt

Bel-me-niet register verdwijnt

Het bel-me-niet register verdwijnt. Dat betekent dat de regels voor telemarketing veranderen. Koude acquisitie wordt verder aan banden gelegd.

Bel-me-niet wordt bel-me-wel

Consumenten konden zich tot op heden verzetten tegen verkooptelefoontjes. Het nationale Bel-me-niet Register was daardoor tot nu toe hét register. Callcenters en telefonische marketeers moesten vóór ieder telefoontje een check doen in dit Bel-me-niet register. Als een telefoonnummer in het register was opgenomen, was het in veel gevallen niet toegestaan om de persoon te bellen met een mooi aanbod.

Door een recente wetswijziging vervalt het Bel-me-niet Register. Per 1 juli 2021 bestaat deze simpelweg niet meer. Maar dat betekent niet dat ondernemers lukraak mogen bellen om producten en diensten te verkopen. Juist het tegendeel. Ondernemers moeten zelf een register bijhouden met klanten én bedrijven die zij wel mogen benaderen. Bel-me-niet wordt dus bel-me-wel.

Toestemming is vereist

Zo’n eigen Bel-me-wel register komt tot stand door toestemming te verzamelen. Of door bestaande klanten toe te voegen. Nieuwe klanten mogen ook worden toegevoegd, maar alleen als het recht van verzet is geboden. Dat betekent dat zij altijd voordat je hen belt, moeten hebben kunnen aangeven dat ze sales-telefoontjes niet op prijs stellen. Net zoals de regels voor e-marketing. Nieuwsbrieven dus.

Heb je na 1 juli geen toestemming gekregen van niet-klanten? Dan is het niet toegestaan om deze personen te bellen. Vergelijkbaar met een registratie in het Bel-me-niet Register dus.

Bel-me-wel Register bijhouden

Het vullen van zo’n eigen register is niet het enige. Dit register moet ook nog eens worden bijgehouden. De telefoonnummers van oud-klanten die hierin zijn opgenomen mogen voor een ‘redelijke termijn’ worden bewaard. Die redelijke termijn staat nog niet vast. Maar doorgaans gaat men uit van 3 jaar na de laatste aankoop.

Bij ieder telefoontje moet daarnaast nog eens het recht van verzet worden geboden. Momenteel draait waarschijnlijk een bandje dat de consument zich altijd mag aanmelden bij het Bel-me-niet Register. Dat bandje of dit script kun je weggooien. Het recht van verzet moet aangeboden worden voor jouw eigen Bel-me-wel Register. Verzet de klant zich? Dan moet hij worden verwijderd uit het Bel-me-wel register. En moet je ervoor zorgen dat je hem niet meer telefonisch benadert voor aanbiedingen.

Wil je weten wat dit voor jouw praktijk betekent? AdviesJurist helpt je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt! Vraag een adviesgesprek aan via de contactpagina.

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Duidelijke voorwaarden en afspraken met klanten vind ik belangrijk. Dat is gelukt met de laagdrempelige algemene voorwaarden van AdviesJurist. Zo weet ik waar ik aan toe ben en mijn klanten ook.

logo rootjes hoveniers

Martijn Rootjes