Houdbaarheid van vakantiedagen

In de meeste gevallen hebben vakantiedagen een beperkte houdbaarheid. Dat betekent dat een werknemer de toegekende vakantiedagen binnen een bepaald tijdbestek moet opnemen. Als werkgever mag je de werknemer niet verplichten om jaarlijks vrij te nemen. Maar doordat de vakantiedagen een maximale houdbaarheid hebben, kan wel worden afgedwongen dat deze dagen niet eindeloos worden opgespaard.

Houdbaarheid van wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen

De wettelijke vakantiedagen zijn doorgaans een half jaar houdbaar, gerekend vanaf het jaar waarin ze verkregen zijn. Dat betekent dat als de werknemer de vakantiedagen in 2021 heeft opgebouwd, hij die dagen tot en met juni 2022 mag op maken.

Bovenwettelijke vakantiedagen zijn de vakantiedagen die een werkgever extra geeft. Bovenop het minimum aantal wettelijke vakantiedagen dus. Deze bovenwettelijke dagen zijn standaard tot 5 jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd, te gebruiken. Een werkgever kan die termijnen natuurlijk verlengen. Verkorten mag niet.

Vakantie is een Europees recht

En dat betekent dat de werkgever zijn werknemers op het recht op vakantiedagen moeten wijzen. Doet de werkgever dat niet? Dan blijven de vakantiedagen langer houdbaar. De verplichting om op tijd en nauwkeurig te informeren volgt uit twee uitspraken van het Europese Hof van Justitie. En daarin werd bevestigd dat als de werkgever hier niet aan voldoet, de houdbaarheid van de vakantiedagen niet verstrijkt.

Pas op bij schijnzelfstandigheid

Een recente uitspraak van de rechtbank in Nederland stipt nog een belangrijk aandachtspunt aan. Namelijk, het opbouwen van vakantiedagen bij schijnzelfstandigheid. Wanneer blijkt dat de arbeider tóch een arbeidsovereenkomst had en je hem niet wijst op zijn vakantiedagen, kan het zomaar zijn dat hij jaren later zijn vakantiedagen nog komt opeisen. Dat gebeurde in deze uitspraak ook.