Reclame maken volgens de regels

Post Nieuwsbrief Reclame

Voor reclame maken gelden regels. Je kunt op allerlei manieren reclame maken. En dus gelden voor al die manieren, ook weer andere regels. De basis van de reclame regels is echter wel gelijk: je mag niet oneerlijk handelen en je mag de consument niet misleiden.

Reclame regels staan in de Reclame Code

De regels in de wet over reclame maken, zijn de regels die gaan over ‘handelspraktijken’. Handelspraktijken, waaronder reclame maken, mogen dus niet oneerlijk zijn en mogen niet misleiden. Om dit tastbaarder en meer begrijpelijk te maken, kennen we in Nederland de Reclame Code. Hierin is bepaald dat reclame niet misleidend en niet in strijd met de waarheid mag zijn.

Bijzondere reclame regels

Algemene reclame regels gelden dus voor alle soorten reclame, waar en op wat voor manier dan ook. Voor specifieke soorten reclame zijn er ook bijzondere regels. Deze staan in de Bijzondere Reclamecodes. En dat zijn er een heleboel.

De bijzondere regels gaan bijvoorbeeld over de manier waarop reclame wordt gemaakt. Denk aan telemarketing, e-mailmarketing of fieldmarketing. Maar ook over het soort producten of diensten. Zoals alcohol, auto’s of voedingsmiddelen.

Regels per gemeente

De hiervoor beschreven regels gelden in heel Nederland. Maar er zijn ook plaatselijke reclame regels. Dat komt doordat veel reclame plaatselijk wordt gemaakt. Denk aan deur aan deur reclame. Een praatje of een folder. Maar ook de bekende promotors met een flyer of een krant in de winkelstraat. Die horen zich allemaal te houden aan de regels in de plaats waar zij reclame maken.

Vragen? AdviesJurist helpt je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Duidelijke voorwaarden en afspraken met klanten vind ik belangrijk. Dat is gelukt met de laagdrempelige algemene voorwaarden van AdviesJurist. Zo weet ik waar ik aan toe ben en mijn klanten ook.

logo rootjes hoveniers

Martijn Rootjes