Verbod op nevenwerkzaamheden

Algemene voorwaarden voor de aannemer

In bijna iedere arbeidsovereenkomst staat een verbod op nevenwerkzaamheden. Per 1 augustus 2022 gaan hier nieuwe regels voor gelden. Dat betekent dat je niet zo makkelijk meer een beroep kunt doen op dit verbod.

Het verbod op nevenwerkzaamheden verboden?

Dat gelukkig niet. En je hoeft dat beding ook niet per direct uit je arbeidsovereenkomst te schrappen. Het verbod op nevenwerkzaamheden mag je namelijk in de arbeidsovereenkomst laten staan. Je kunt er alleen niet meer in alle gevallen een beroep op doen.

De wetswijziging van 1 augustus zorgt er namelijk voor dat werknemers buiten hun werktijd voor jou, voor andere werkgevers mogen werken. Normaal gesproken spraken we met werknemers af dat zij hier eerst toestemming voor moesten vragen. Nu, per 1 augustus, moet je die toestemming geven. Tenzij je een rechtvaardigingsgrond hebt om deze toestemming te weigeren.

Rechtvaardigingsgrond voor verbod op nevenwerkzaamheden

Er zijn een aantal rechtvaardigingsgronden om het verbod op nevenwerkzaamheden te kunnen handhaven. Kort gezegd: je mag nevenwerkzaamheden tóch nog verbieden, met een goede reden. Zo’n reden kan zijn:

• gezondheid en veiligheid
  • de bescherming van vertrouwelijkheid van bedrijfsinformatie
  • de integriteit van overheidsdiensten
  • het vermijden van belangenconflicten
  • of bijvoorbeeld als een overtreding van arbeidstijdenwetgeving een gevolg is van deze nevenwerkzaamheden.

Maar die lijst is niet uitputtend. Wellicht kom je nog andere situaties tegen, waarbij je tóch een verbod op nevenwerkzaamheden kunt rechtvaardigen.

Arbeidsovereenkomst aanpassen?

Een kleine aanpassing is mogelijk nodig. Je mag nog steeds een verbod afspreken, of toestemming afdwingen. Alleen mag je het verbod dus niet in alle gevallen meer handhaven. En moet je toestemming in meer gevallen geven.

De rechtvaardigingsgrond zelf hoeft niet direct in de arbeidsovereenkomst te staan. Maar het feit dat alleen met een objectieve rechtvaardigingsgrond een beroep zal worden gedaan op het beding: Dat moet duidelijk worden in jouw transparante arbeidsvoorwaarden. Heb je geen rechtvaardigingsgrond? Dan is de afspraak nietig. En kun je je dus ook niet bij een rechtvaardigingsgrond beroepen op dit verbod.