Werkgever moet verplichte opleiding betalen

Scholingsplicht werkgever cao

Iedere werkgever moet verplichte opleidingen van werknemers betalen. Dat volgt uit de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Maar wat is een verplichte opleiding?

Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Per 1 augustus 2022 treedt een nieuwe wet in werking. Deze wet wijzigt het Nederlandse arbeidsrecht. Een van de wijzigingen ziet op het verbod op nevenwerkzaamheden. Een andere wijziging op het opleidingskostenbeding.

In iedere goede arbeidsovereenkomst kun je zo’n opleidingsbeding terugvinden. Daarin staat beschreven in welke gevallen een werknemer zelf voor zijn opleiding dient te betalen. Bijvoorbeeld wanneer hij vlak na de opleiding uit dienst gaat.

Het opleidingsbeding verandert

Dit opleidingsbeding kan na de wetswijziging niet meer voor elke opleiding gelden. Vanaf dat moment moet de werkgever namelijk betalen voor verplichte opleidingen. Niet alleen de kosten voor de opleiding zelf. Maar de werknemer moet de opleiding ook onder werktijd kunnen volgen. En alle kosten die de werknemer moet maken in
verband met het volgen van de scholing, zijn voor rekening van de
werkgever. Dus ook de reiskosten, boeken en ander studiemateriaal, of de
examengelden.

Deze betalingsverplichting voor verplichte opleidingen ziet alleen op door de wet of door de cao verplichte opleidingen. In de wet of een cao staat namelijk wel eens een beding, dat werkgevers verplicht om een opleiding aan te bieden. Denk aan opleidingen om de vakbekwaamheid te behouden. Of opleidingen voor veiligheid op de werkvloer.

Opleidingen die verplicht zijn voor het behouden van een bepaalde beroepskwalificatie valt hier dus niet onder. Maar daar mag je natuurlijk wel voor kiezen!

Controleer goed wat er nu in je opleidingsbeding staat en of je deze moet aanpassen, naar aanleiding van deze nieuwe regels. Want als er iets in staat wat niet strookt met deze regels, mag je er geen beroep meer op doen.