Zet een boete in de overeenkomst

Boete concurrentiebeding privacyboete

Een boete in de overeenkomst, wat mij betreft een slimme zet. Niet iedereen gebruikt het nog. En verplicht is het zeker niet. Maar het kan je wel een hoop gedoe besparen!

Een boete past in bijna elke overeenkomst

Wanneer je afspraken maakt, wil je dat iedereen zich daaraan houdt. Je zet deze in een overeenkomst, met een handtekening eronder. Juist zodat er geen twijfel kan bestaan over wat je van elkaar mag verwachten. Een arbeidsovereenkomst, een samenwerkingscontract of algemene voorwaarden voor je klanten. Allemaal overeenkomsten waarin je afspraken maakt.

Wanneer een van de contractspartijen de afspraken overtreedt, biedt de wet mogelijkheden. Je kunt nakoming eisen. Maar je kunt ook de ander ook aansprakelijk stellen voor schade. De overtreder moet dan de kosten voor die schade dragen.

Een boete in plaats van schadevergoeding

Schadevergoeding wordt geregeld in de wet. Dat hoeft dus niet per se in de overeenkomst te worden opgenomen. Soms is het aantonen van schade niet of nauwelijks mogelijk. En als dit wel mogelijk is, duurt een juridische procedure om de schadevergoeding op te eisen soms eeuwen. Een boete in de overeenkomst kan dan uitkomst bieden.

Dat komt omdat je een boete zonder tussenkomst van een rechter kan opeisen. Mits de bepaling over de boete in de overeenkomst natuurlijk aan alle vereisten uit de wet voldoet.

Een boete in de overeenkomst heeft een afschrikwekkend effect

Juist omdat vooraf direct duidelijk is wat een bepaalde overtreding kost. Je werknemer denkt er nu wel twee keer over na voordat hij bijvoorbeeld het concurrentiebeding overtreedt. Of wat dacht je van jouw klant, die jouw diensten kopieert en onder eigen naam doorverkoopt? De boete in de overeenkomst helpt dus al om de schade te voorkomen. Zonder dat je hem hoeft in te zetten!

Maar let op. De boete is natuurlijk alleen gunstig als die aan jou toekomt, als de ander de overeenkomst niet nakomt. Bij NDA’s (geheimhoudingsovereenkomsten) zorg ik er daarom namelijk vaak voor dat de boetebepaling twee kanten op werkt. Wederkerig noem je dat. Wel zo eerlijk.

Vragen? AdviesJurist helpt je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Duidelijke voorwaarden en afspraken met klanten vind ik belangrijk. Dat is gelukt met de laagdrempelige algemene voorwaarden van AdviesJurist. Zo weet ik waar ik aan toe ben en mijn klanten ook.

logo rootjes hoveniers

Martijn Rootjes