Het is zelfs slim om eens per jaar, maar ten minste eens per twee jaar de voorwaarden eens te herzien. In deze blogpost lees je drie manieren om jouw algemene voorwaarden te wijzigen.
Maatwerk voorwaarden
Algemene voorwaarden zorgen voor duidelijke afspraken tussen jou en je klant. Jij sluit je risico’s uit. Je klant weet waar hij of zij aan toe is en waar hij op mag vertrouwen. De inhoud van jouw voorwaarden mag je zelf bepalen. Mits je natuurlijk binnen die wettelijke kaders blijft.
Juist omdat de algemene voorwaarden jouw maatwerk voorwaarden zijn, is het belangrijk om deze up to date te houden. Je evalueert en verbetert je product of dienst immers ook continu. Stel jezelf daarom jaarlijks, maar in elk geval minstens eens per twee jaar de vraag of jouw voorwaarden nog passen bij jouw aanbod.
Het wijzigen van algemene voorwaarden is helemaal niet gek. Misschien merk je bijvoorbeeld dat veel klanten je vragen hoelang zij eigenlijk aanspraak kunnen maken op garantie. Of misschien is jouw aanbod zó ver gestandaardiseerd, dat je verwerkersovereenkomst eigenlijk ook prima onderdeel van de standaard voorwaarden kan worden gemaakt. Allemaal redenen om een update door te voeren.
3 opties om jouw voorwaarden te wijzigen:
De afspraken die je in het verleden met je klant hebt gemaakt, kun je natuurlijk niet van de een op de andere dag van tafel vegen. Maar er zijn vaak wel mogelijkheden om jouw maatwerk voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
Begin altijd met de vraag of je jouw voorwaarden alleen voor nieuwe contracten wilt aanpassen, of ook voor lopende relaties. Afspraken met nieuwe klanten kun je op ieder moment wijzigen. Dat geldt in elk geval zolang jouw aanbod nog niet bij de nieuwe klant ligt of de onderhandelingen nog gaande zijn. Wil je ook voor bestaande relaties de voorwaarden aanpassen? Dan zijn er 3 opties:
-
- Je klant koopt telkens een losse dienst of product. Er is geen doorlopend contract. In dat geval mag je jouw nieuwe voorwaarden bij je eerstvolgende aanbod bijsluiten. Geef duidelijk aan dat je voorwaarden zijn gewijzigd.
- In je oude voorwaarden had je al een zogenaamd eenzijdig wijzigingsbeding opgenomen. Daarin staat hoe en wanneer je het contract mag wijzigen. Soms staat daar dat je instemming nodig hebt van je klant. Soms staat er dat je de wijziging eenzijdig mag opleggen, maar je wel 30 dagen van te voren de melding moet maken. In dit geval houd je je dus aan je eigen regels. Let wel altijd even op als je ook consument-klanten of kleine ondernemers als klant hebt. Die hebben soms het recht de overeenkomst op te zeggen voordat de wijziging in gaat.
- Stond er niets over wijzigen in je oude voorwaarden? Of had je nog geen voorwaarden? Dan heb je instemming nodig van je klant.