Dé samenwerkingsovereenkomst bestaat niet
Daar bedoel ik mee dat de wet niet iets kent dat ‘een samenwerkingsovereenkomst’ heet. Het is daarom niet mogelijk om een standaard overeenkomst te gebruiken die bij jouw samenwerkingsconstructie past.
De naam “Samenwerkingsovereenkomst” betekent eigenlijk niet meer dan een bundel afspraken die je met elkaar maakt over dat wat jullie samen gaan doen. Dat kan een afspraak tussen twee personen zijn, maar ook tussen twee bedrijven. En die afspraken kunnen over van alles gaan. Denk dan aan de verdeling van de kosten en de verdeling van de winst. Maar ook aan de taakverdeling of welke onderdelen van de samenwerking geheim moeten blijven.
Het is belangrijk dat je een samenwerking goed regelt
Aan het begin van een samenwerking sta je er misschien niet meteen bij stil. Of je bent goed van vertrouwen. Maar toch is mijn advies áltijd om de afspraken bij een samenwerking op papier te zetten. Desnoods een A4’tje met wat aantekeningen en een krabbel van de samenwerkingspartners.
Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter je je plannen kunt uitwerken. Vanaf het begin geeft het opschrijven van de afspraken over en weer vertrouwen en duidelijkheid. Het maakt het ook makkelijker om gestructureerd na te denken over de randvoorwaarden van de samenwerking, zodat die samenwerking in de toekomst soepeltjes verloopt.
Laat de samenwerkings-afspraken nalezen
Ben je het eens geworden? Dan is het slim om een onafhankelijk persoon, zoals een adviesjurist, de afspraken door te laten lezen. Kritische vragen of nieuwe onderwerpen waar je wellicht nog niet bij stil had gestaan, kunnen je helpen de samenwerking aan te scherpen. Zo wordt het hele plaatje compleet.
En besluit je na een periode samenwerken dat je de afspraken wilt bijstellen? Dan kan dat gewoon!
De afspraken voor een samenwerking regel je in een contract. Niet omdat je elkaar niet vertrouwt. Maar om ervoor te zorgen dat duidelijk is wat jij en je samenwerkingspartner van elkaar verwachten.
Het belangrijkste onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst
In een van mijn eerdere blogposts schreef ik al dat er geen standaard samenwerkingsovereenkomst is. Er is niet een formule die voor iedere samenwerking werkt. Wel is het zo, dat je altijd over een aantal onderwerpen na moet denken. Samen kom je er dan achter welke afspraken je in een contract wilt vastleggen.
Het lijkt voor de hand liggend. Maar juist daarom vergeet bijna iedere ondernemer het. In de samenwerkingsovereenkomst moet duidelijk worden wat de samenwerking precies inhoudt. Wat ga je samen doen? En wie doet wat? Vaak is het even zoeken naar een goede beschrijving. Ik start dan altijd met de vraag: Hoe leg je aan een onbekende op een verjaardag uit wat jullie precies doen? Het antwoord daarop schrijf je op.
Vaste onderwerpen in een contract
Dat is dus het belangrijkste onderdeel. Maar iedere samenwerking heeft ook randvoorwaarden. En regels over wanneer en hoe je uit elkaar wilt gaan. De onderwerpen die je meeneemt in het samenwerkingscontract zijn bijvoorbeeld:
- Geheimhouding
- Concurrentie
- Winstdeling
- Opzegmogelijkheden
- Opzegtermijn
- Mogelijkheden om de afspraken te wijzigen
- Afspraken over privacy (verwerkersovereenkomst)
Soms is een samenwerking gewoon een contract voor dienstverlening
Bijvoorbeeld als je samenwerkingspartner jouw diensten voor een scherpe prijs mag inkopen. Omdat hij in ruil daarvoor reclame voor je maakt. In dat geval kun je ook op de samenwerkingsovereenkomst je algemene voorwaarden van toepassing verklaren. Als je goede algemene voorwaarden hebt laten opstellen, dan weet je zeker dat je alle voorwaarden voor de dienst goed geregeld hebt. De afspraken over de samenwerking, zoals de prijs die de samenwerkingspartner betaalt en de reclame die hij in ruil daarvoor maakt, zet je in het contract.