Het is echter al jaren onduidelijk wat die ePV inhoudelijk nou exact van ondernemers gaat vragen en vanaf wanneer. Het enige wat echt vaststaat is dat hij er komt én dat de wet Europa-breed regels stelt over elektronische communicatie en privacy.
Stukje geschiedenis
In de Europese landen gelden op dit moment regels zoals die bij ons in Nederland vertaald zijn in de Telecommunicatiewet. Denk aan de regels over de verplichte toestemming voor cookies, of over het versturen van een nieuwsbrief. Maar ook over social-media gebruik en openbare Wifi-netwerken. Deze regels zijn gebaseerd op de Europese e-Privacy Richtlijn. Zo’n richtlijn geeft lidstaten veel meer vrijheid om eigen regels te maken of verder aan te vullen, dan een Verordening. Daardoor zijn er op dit moment tussen de verschillende Europese lidstaten nog grote verschillen in regels over e-marketing, telemarketing en cookies.
Vanuit Europa is er de wens om deze regels voor heel Europa uniform te regelen. Net als de AVG dat meer algemeen doet voor de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast zijn de regels uit de oude e-Privacy Richtlijn niet meer van deze tijd en sluiten niet meer voldoende aan op de AVG. De Europese Commissie kwam daarom met dit wetsvoorstel. Nu, na 4 jaar steggelen, aanpassen en vergaderen, heeft de Europese Raad het voorstel aangenomen.
De inhoud van de e-Privacy Verordening
Dit betekent nog niet dat de inhoud van de ePV vaststaat. Het betekent dat de Raad, de Europese Commissie en het Europees Parlement het met elkaar eens moeten worden over de definitieve inhoud van de e-Privacy Verordening. En zodra deze inhoud vaststaat, zal het waarschijnlijk nog eens 24 maanden duren voordat de nieuwe regels van praktische invloed zijn op jouw onderneming. Net zoals dat bij de AVG het geval was.
De reden waarom het zo’n veelbesproken onderwerp is, is waarschijnlijk omdat de inhoud van invloed zal zijn op het commerciële bedrijfsleven. Zo worden de regels breder toegepast, waardoor de wetten ook gelden voor nieuwe technologie als Internet-Of-Things. Het is mogelijk dat regels voor het gebruik van cookies veranderen, of voor ongevraagde telefonische verkoop. Net als bij de AVG zal er toezicht worden gehouden op de naleving van deze nieuwe regels. En zoals het er nu voor staat, worden er hoge boetes aan overtreding ervan gekoppeld.