Waarom algemene voorwaarden gebruiken?

Heel veel ondernemingen hebben ze inmiddels: de algemene voorwaarden. Wat zijn dat? Waar zijn algemene voorwaarden voor bedoeld en wat zet je er in? En waarom zou je ze gebruiken? En als je ze dan wilt gebruiken, hoe doe je dat dan?

Het wat

De benaming zegt het al: de algemene voorwaarden zijn de randvoorwaarden van dat wat je levert. Via een offerte, productpagina in je webshop of hoofdovereenkomst spreek je met een klant af wat je precies gaat leveren en wat dat kost.Dit kan een product zijn, maar ook een dienst. Naast deze kernvoorwaarden, de prestaties die je tegenover elkaar gaat leveren, zijn er nog randvoorwaarden die voor alle klanten horen te gelden. Denk bijvoorbeeld aan de regel dat klanten binnen 14 dagen moeten betalen, of dat het Nederlands recht op de overeenkomst van toepassing is. De randvoorwaarden regelen in zijn algemeenheid dingen die betrekking hebben op de uitvoering van de overeenkomst.

In algemene voorwaarden kun je allerlei soorten voorwaarden kwijt. Belangrijk is dat de algemene voorwaarden niét over de kern van de overeenkomst gaan. De kern is bijvoorbeeld de prijs, of de kleur en de vorm, of het aantal. Onderwerpen die je wel terugziet, zijn:

  • de geldingsduur van de offerte
  • betalingsvoorwaarden
  • verantwoordelijkheden van de afnemer en de leverancier
  • gebruiksregels
  • wie waarvoor aansprakelijk is in geval van fouten
  • garanties
  • rechtskeuze en forumkeuze

Hierbij is het goed om te vermelden dat B2B een hoop meer mogelijkheden zijn dan in een B2C overeenkomst. De Nederlandse wet heeft namelijk een groter aantal regels gesteld over welke randvoorwaarden je met de consument mag overeenkomen.Deze regels beschermen de consument, die vaak minder oplettend is en minder kennis heeft van dat wat hij afneemt.

Het waarom

Algemene voorwaarden gebruiken is niet verplicht. Waarom hebben dan al die bedrijven tóch algemene voorwaarden? Ten eerste scheppen de algemene voorwaarden duidelijkheid. Vooraf weten zowel de leverancier als de klant precies waar zij aan toe zijn.

Nou komt het natuurlijk geregeld voor dat de algemene voorwaarden niet vooraf worden gelezen door de klant. In dat geval zijn ze echter niet volledig overbodig geworden. Ook achteraf kunnen de algemene voorwaarden voor duidelijkheid zorgen. Zie het als een soort naslagwerk. Een klant kan achteraf precies zien waar hij eigenlijk recht op had. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor de leverancier om zijn risico’s af te dichten. Bijvoorbeeld als het gaat over de mate van aansprakelijkheid van de leverancier.

Het hoe

Hierboven schreef ik al dat de algemene voorwaarden niet altijd (goed) gelezen worden. Toch zijn de voorwaarden dan geldig. Voor algemene voorwaarden geldt in Nederland dat deze van toepassing zijn op een overeenkomst, als ze “voor of bij het sluiten van een overeenkomst ter hand worden gesteld”.

Dat betekent in feite dat voor de handtekening, de klik op de koop-knop of de e-mail met akkoord op een offerte de algemene voorwaarden ter inzage moeten worden gegeven aan de klant. Dat ter inzage geven moet op zo’n manier dat de klant de voorwaarden kan bewaren en/of downloaden om later nog eens terug te lezen. Bij een papieren offerte voeg je een printje bij, bij een e-mail een bijlage in Pdf en in je webshop een link met een werkende printknop. Dit is voldoende, de klant hoeft de voorwaarden niet daadwerkelijk te hebben gelezen of bewaard.

Vragen over dit blog? Ideeën of opmerkingen?

"*" geeft vereiste velden aan

Laat ons weten wat je bezighoudt. Heb je een vraag voor ons? Stel hem gerust.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.