Wanneer is de overeenkomst rond?

De deal is rond. Heb ik nou ook een overeenkomst gesloten? Meestal wel! Een overeenkomst hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat er een handtekening op papier staat.

Even juridisch: de overeenkomst

Ja, soms ontkomen we er niet aan om toch de droge stof te bespreken. Juridisch gezien kun je spreken van een overeenkomst zodra een aanbod is aanvaard. De Hoge Raad zei daarover dat het belangrijk is wat partijen daarbij tegen elkaar hebben gezegd, maar ook wat zij uit de verklaring van de ander (en bijbehorende omstandigheden) mochten afleiden. Anders gezegd hoef je dus niet er letterlijk bij te vermelden “Ik doe een aanbod, aanvaard je deze?”. Of je een aanbod deed of er een aanvaard had, kan namelijk ook afgeleid worden uit handelingen.

Een schriftelijke overeenkomst

Een schriftelijke overeenkomst, het woord zegt het al, staat op schrift. Met pen en papier met een krabbel eronder. Of via een e-mail met akkoord, waarbij je zeker weet dat de verzender en de ontvanger de personen zijn die ze zeggen te zijn. De schriftelijke overeenkomst heeft geen voorgeschreven vorm. Een bierviltje met daarop “Ik lever over 30 dagen voor 11 uur de spullen” en een handtekening daaronder, is voldoende.

Handig of niet, het kan. En als je iets afspreekt, schriftelijk of niet, moet je je afspraken nakomen. Om die reden roepen wij juristen het allemaal: schrijf je afspraken duidelijk op. Want als je over een maand dat bierviltje in je jaszak vindt, weet je dan nog over welke spullen het ging? En aan wie je ze zou leveren? En op welke datum je dat had afgesproken (en dus voor welke datum je moet leveren)?

Buiten dat het heel handig is, is het soms ook verplicht. Voor sommige soorten overeenkomsten geldt dat ze wel degelijk verplicht op papier moeten staan. Denk aan het kopen van een huis. Maar ook een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst. Het is dus verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen, en de afspraken die je maakt duidelijk op papier te zetten.

Maak het jezelf gemakkelijk

Lever je bedrijfsmatig diensten of producten? Maak het jezelf dan makkelijk. Beschrijf in een e-mail, op een productpagina of in een offerte wat je precies levert, duidelijk en kort. Zet de randvoorwaarden in algemene voorwaarden, en lever die altijd mee. Zo weet je zeker dat de juiste afspraken op papier staan, en gemakkelijk zijn terug te lezen.