Customer match van Google gebruiken

Customer Match van Google staat jou toe om te meten welke klanten geconverteerd hebben via bepaalde advertenties. Om dit soort tracking activiteiten uit te voeren, moet je aan privacyregels voldoen.

Wetboeken

Wanneer is Customer Match toegestaan volgens privacyregels?

In het geval van Customer Match van Google, ga je zelf gegenereerde informatie combineren met informatie van Google Ads. Dat betekent dat je in beide bronnen moet bezitten over rechtmatig verkregen data.

En dat betekent dan weer dat je in Google Customer Match alleen klantgegevens mag uploaden die je zelf hebt verzameld, zoals via websites, apps, fysieke winkels of andere situaties waarin klanten hun gegevens rechtstreeks delen.

Google heeft zelf het beleid dat gevoelige gegevens nooit mogen worden geüpload. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op informatie over minderjarigen, of gezondheidsgegevens. Vervolgens mag je advertenties ook niet richten op gevoelige categorieën, waarmee de indruk wordt gewekt dat je bezit over gevoelige informatie van klanten. Waarbij ook de regel geldt dat de geüploade klantenlijst zich niet enkel mag richten op een te beperkte of specifieke doelgroep.

Toestemming verkrijgen voor Customer Match

Omdat je persoonsgegevens gaat inzetten voor persoonlijke advertentiedoeleinden, is het verkrijgen van voorafgaande toestemming verplicht. Deze toestemming moet aan de regels uit de AVG voldoen. En het is goed om te beseffen dat toestemming altijd mag worden ingetrokken door een klant.

Klanten vooraf informeren

Natuurlijk moet je in de privacyverklaring bekend maken dat je klantgegevens deelt met derden (namelijk Google) om namens jou diensten uit te voeren.

Vragen over dit blog? Ideeën of opmerkingen?

"*" geeft vereiste velden aan

Laat ons weten wat je bezighoudt. Heb je een vraag voor ons? Stel hem gerust.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.