Een disclaimer is een eenzijdige verklaring. Een disclaimer heeft daarom geen juridische waarde wanneer je bijvoorbeeld aansprakelijkheid wilt beperken. Waarom gebruiken webshops en websites die dan toch? Of waarom staat er een disclaimer onderaan de e-mail?
Disclaimer
“Deze blog is met de beste intenties geschreven. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend en je mag deze tekst niet zonder toestemming kopiëren en voor eigen (commerciële) doeleinden gebruiken. Ik ben niet aansprakelijk voor fouten in deze blog.”
De onzin
Dat is een disclaimer. Eentje waar ik als jurist buikpijn van krijg, moet ik er gelijk bij zeggen. Waarom? Ten eerste sluit ik eenzijdig al mijn verantwoordelijkheden uit voor de tekst op deze pagina. Natuurlijk kan het zijn dat je over 5 jaar deze blog leest, en dat de tekst dan niet meer klopt. Maar juist daarom zie je altijd een datum staan van de laatste update. De inhoud moet gewoon goed zijn, en het is logisch dat als jij voor jouw specifieke situatie mijn algemene advies gebruikt, dit anders uit kan pakken. Een blog is immers geen maatwerk.
Ten tweede sluit ik in de disclaimer mijn aansprakelijkheid uit. Het inperken van aansprakelijkheid kan niet zomaar, en al helemaal niet eenzijdig. En dat is nou juist vaak hetgeen waar een disclaimer voor wordt gebruikt. Inperken van aansprakelijkheid gebeurt in een overeenkomst en dat is ten minste tweezijdig. Ten derde vertel ik je dat je de tekst niet zomaar mag gebruiken, maar dat regelt de wet al voor mij.
Heeft het dan toch zin dat je een disclaimer schrijft?
De zin
De disclaimer is geen volledige onzin. Allereerst heeft het een waarschuwingsfunctie. Want zeg nou eerlijk, toen je deze disclaimer las, begon je wel even te twijfelen over de waarde van deze blog, toch?
De disclaimer heeft ook een informerende functie. Het is een eenzijdige verklaring: hierin kun je dus ook echt iets verklaren. Bijvoorbeeld dat je belooft netjes om te gaan met de informatie van je klanten. Of (zoals in het voorbeeld hierboven) dat je je best hebt gedaan. Je kunt verder de verwachtingen van de lezer managen, door te vertellen waar de content van jouw website of uit jouw e-mail vandaan komt of op gebaseerd is. En je kunt toelichten wat een websitebezoeker kan doen als hij vragen of klachten heeft.