Verplichtingen voor onder andere webshops en platforms worden uitgebreid

Thuiswerken of kantoor

Lees je dat goed? Nog meer informatieverplichtingen voor webshops en platforms? Ja dat lees je goed. Mogelijk ben je al bekend met de uitgebreide regels die gelden voor webshops: van informatieverplichtingen tot het accepteren van retourzendingen. Eind 2021/begin 2022 komen daar nieuwe regels bij.

In 2019 is een Europese Richtlijn aangenomen 

Deze richtlijn is aangenomen voor betere consumentenbescherming in de Europese Unie. De regels uit de richtlijn moeten voor het einde van 2021 omgezet zijn in nationale wetgeving.

Er zijn al verschillende richtlijnen op Europees niveau die regels stellen ten behoeve van de bescherming van consumenten. Deze richtlijn uit 2019 wijzigt onderdelen van 4 daarvan, namelijk de richtlijn oneerlijke bedingen, de richtlijn prijsaanduiding, de richtlijn oneerlijke handelspraktijken en de richtlijn consumentenrechten.

Nieuwe verplichtingen in Nederland

Het Nederlandse wetsvoorstel wijzigt de regels in het Burgerlijk Wetboek. In het concept wetsvoorstel zijn onder meer de volgende nieuwe verplichtingen opgenomen:

  • Valse consumentenbeoordelingen (ook wel nepreviews genoemd) plaatsen is verboden.

  • Geplaatste reviews moeten op echtheid worden gecontroleerd en de handelaar moet uitleggen hoe hij dit controleert.
  • Ook als een consument met persoonsgegevens ‘betaalt’, moet hij bepaalde consumentenrechten krijgen.
  • Een korting wordt gegeven op de laagste prijs (de ‘van’-prijs) die in de periode van minimaal 30 dagen voorafgaand aan de korting is gevoerd.
  • Het weergeven van zoekresultaten zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen is verboden.
  • Het is verplicht om aan de consument te laten weten of die een gepersonaliseerd aanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. Op een platform moet duidelijk worden waarom een bepaalde volgorde van het aanbod op een bepaalde manier wordt weergegeven.
  • Digitale platforms en onlinemarktplaatsen krijgen meer informatieverplichtingen, bijvoorbeeld duidelijk vermelden wie retourzendingen afhandelt (de verkoper of het platform).
  • Het doorverkopen van evenement-tickets aan consumenten is verboden als deze zijn gekocht met software die automatisch grote hoeveelheden tickets kunnen aankopen.
     

Boete als je niet voldoet

De consequenties voor het niet naleven van de regels zijn niet mis. Wanneer je in meerdere lidstaten de regels overtreedt en je geen gevolg geeft aan instructies van de autoriteiten, kunnen deze autoriteiten een boete opleggen die minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.

 

Vragen? Ik help je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Demi denkt mee, communiceert helder en effectief. Zij maakt onbegrijpelijke taal voor mij begrijpelijk.

Logo center of connection

Center of Connection

Manon Kor