Het studiekostenbeding

Het is een hele slimme zet om een studiekostenbeding op te nemen in de arbeidsovereenkomst. Hiermee kun je namelijk jouw investering voor scholing van medewerkers beschermen. Want het laatste wat je wilt is natuurlijk dat de werknemer vertrekt. En dat vlak nadat hij zijn opleiding op jouw kosten heeft afgemaakt.

Zet altijd een studiekostenbeding in de arbeidsovereenkomst

Een arbeidsovereenkomst gaat soms jaren mee. De inhoud daarvan moet daarom toekomstbestendig zijn. Een studiekostenbeding, of opleidingsbeding, is daarin geen overbodige luxe. Dat komt omdat werkgevers gedurende het hele dienstverband van werknemers een scholingsplicht hebben. Vanaf de proeftijd, tot aan de pensioengerechtigde leeftijd. Je bent dus als werkgever verplicht om opleidingskosten te maken. En die kosten zie je liever niet als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ben je het studiekostenbeding vergeten op te nemen in de arbeidsovereenkomst? Geen paniek. Kies dan voor een losse opleidingsovereenkomst, waarin je het studiekostenbeding opneemt. Het is wel belangrijk dat dit vooraf schriftelijk wordt afgesproken.

Een opleidingsbeding moet aan regels voldoen

Zoals alles in het arbeidsrecht, moet ook het opleidingsbeding aan bepaalde regels voldoen. Klopt het opleidingsbeding niet? Dan loop je alsnog het risico je investering volledig te verliezen. Met name als de werknemer vertrekt, tijdens of vlak na de opleiding.

Ik schreef net al det het studiekostenbeding schriftelijk moet worden afgesproken. Bij vertrek van de medewerker wil je graag de opleidingskosten terug vorderen. En dat kan. Dit is echter niet onbeperkt. Als je als werkgever van die extra kennis gebruik hebt kunnen maken, verdien je de investering namelijk langzaamaan terug. Dat moet dus verwerkt worden in de opbouw van het studiekostenbeding. Bijvoorbeeld door een glijdende schaal op te nemen in de terugbetalingskosten. Een geleidelijke afbouwregeling.

Voorwaarde hiervoor is dat duidelijk is voor welke termijn de werkgever baat heeft van de extra kennis. Daarnaast mag het beding er niet voor zorgen dat de Wet minimumloon wordt overtreden, of andere wetten. En moeten de afspraken natuurlijk voorafgaand aan de aanvang van de studie worden afgesproken, zodat het de werknemer duidelijk is waar hij aan begint.

Goed om te weten:

Ontsla jij je werknemer? Of verleng je zijn contract niet? Dan kun je de werknemer meestal niet aan het opleidingsbeding houden en ben je je investering alsnog kwijt.