Proeftijd afspreken in de arbeidsovereenkomst

proeftijd in arbeidsovereenkomst

Een proeftijd afspreken in de arbeidsovereenkomst: vaak hebben zowel de werkgever als de werknemer hier baat bij. De werkgever kan de kwaliteiten van de werknemer beoordelen. De werknemer kan beoordelen of hij het werk en de werksfeer leuk vindt. En blijkt tijdens de proeftijd dat er geen match is? Dan kan een van de twee de arbeidsovereenkomst gemakkelijk tussentijds en per direct opzeggen.

Proeftijd moet je schriftelijk afspreken in de arbeidsovereenkomst

De arbeidsovereenkomst hoeft niet verplicht op papier te worden gesloten. Ook een mondelinge afspraak kan een arbeidsovereenkomst zijn. Toch is het voor een aantal afspraken in de arbeidsovereenkomst wél verplicht om die op schrift vast te leggen. Waaronder de proeftijd.

Ook wanneer de proeftijd in de cao is opgenomen, is extra aandacht vereist. Het moet voor de werknemer namelijk duidelijk zijn dat deze cao inclusief het proeftijdbeding voor hem geldt.

Proeftijd van 1 of van 2 maanden

Hoelang de proeftijd duurt, hangt af van de duur van de arbeidsovereenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd mag de proeftijd maximaal twee maanden duren.

Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gelden andere regels. Als de arbeidsovereenkomst maximaal 6 maanden duurt, kan geen proeftijd worden afgesproken. Duurt de arbeidsovereenkomst langer dan 6 maanden? Dan mag een proeftijd van maximaal 1 maand worden afgesproken. Pas wanneer de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan voor 2 jaar of meer, dan mag je ook bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een proeftijd van 2 maanden afspreken.

De duur is altijd even lang voor de werkgever als voor de werknemer.

Afwijken van de proeftijd kan via een cao

In sommige cao’s is een mogelijkheid opgenomen om de proeftijd te verlengen, bij contracten voor bepaalde tijd die langer dan 6 maanden duren. Alleen in die gevallen is het mogelijk om een langere proeftijd af te spreken met de werknemer.

In alle andere gevallen waarbij je een verkeerde proeftijd afspreekt, is het beding ‘nietig’. Dat betekent dat het proeftijd artikel komt te vervallen. En dat betekent weer dat, als je een werknemer ontslaat op basis van het proeftijdbeding en achteraf blijkt dat dit beding niet had mogen bestaan, je een werknemer onterecht hebt ontslagen. Dat kan je als werkgever duur komen te staan.

Gouden tips voor het afspreken van een proeftijd in het arbeidscontract

• Sluit het arbeidscontract voor ten minste 6 maanden en 1 dag
  • Controleer of een cao van toepassing is en als dat het geval is, benoem dat in de arbeidsovereenkomst
  • Bepaal de maximale proeftijd-termijnen aan de hand van de bepalingen in de wet óf de cao
  • Spreek de proeftijd schriftelijk af met de werknemer. Zorg dat de werknemer deze afspraken bevestigt met bijvoorbeeld een handtekening.

Wil je vervolgens van de proeftijd gebruik maken? Zeg dan uiterlijk op de laatste dag van de proeftijd de arbeidsovereenkomst schriftelijk op. Een reden hoef je hier niet bij te vermelden, maar dat mag wel. En als de werknemer om de reden vraagt, ga daar dan met de werknemer over in gesprek.