Terugbetalen bij herroeping

webshop herroepingsrecht retourrecht

Wanneer een consument gebruik heeft gemaakt van het recht op herroeping, moet je het hele aankoopbedrag terugbetalen. Maar daarvoor gelden uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor gebruik en voor verzendkosten.

Moet je echt alles terugbetalen bij herroeping?

Meestal wel! Je mag als webshop wachten met de terugbetaling totdat de producten retour zijn of totdat je het verzendbewijs van de retour hebt ontvangen. Zodra je een van de twee hebt, moet je de terugbetaling voor herroeping in gang zetten. En dat geldt voor het hele bedrag. Als de bestelling in zijn geheel retour wordt gestuurd, geldt dit ook voor de verzendkosten.

Het hele bedrag terugbetalen geldt niet, als de consument meer heeft gedaan met de bestelling, dan nodig was om het product uit te testen. Maar waar ligt dan de grens? Die ligt bij het uittesten, zoals je dat in de winkel ook zou doen.

Als de klant het product dan toch verder heeft gebruikt, mag je waardevermindering doorberekenen. Maar je mag niet het herroepingsrecht uitsluiten. De consument is namelijk alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.

Geldt terugbetalen bij herroeping ook voor verzendkosten?

De verzendkosten van de heenzending moeten worden terugbetaald, als de hele bestelling wordt geretourneerd. De kosten voor de retourzending zijn voor de klant, mits je duidelijk vermeld dat dat zo is. 

Als de verzendkosten onderdeel uitmaken van ‘goederenvervoer’, dan kun je het retourrecht uitsluiten. Hier geldt dat bij goederenvervoer een bepaalde capaciteit voor de klant gereserveerd is. En de voorwaarde hiervoor is natuurlijk weer: eerst goed informeren, voordat je hier gebruik van kunt maken.

Vragen? AdviesJurist helpt je graag op weg met praktisch juridisch advies waar je direct in de praktijk me aan de slag kunt!

Demi Grandiek Adviesjurist en Privacy Professional

AdviesJurist
&
Privacy Professional

Het overbrengen van kennis op een manier die past bij de organisatie, zorgt ervoor dat organisaties zelf tot inzichten komen.

UITGELICHTE BLOGPOSTS
ADVIESPAKKETTEN

Kies een van de adviespakketten

Klik hier
WAT ZEGGEN KLANTEN?

Duidelijke voorwaarden en afspraken met klanten vind ik belangrijk. Dat is gelukt met de laagdrempelige algemene voorwaarden van AdviesJurist. Zo weet ik waar ik aan toe ben en mijn klanten ook.

logo rootjes hoveniers

Martijn Rootjes