Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Contract titel overeenkomst

Nieuwe regels voor de arbeidsovereenkomst. Want per 1 augustus treedt de wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking. Het arbeidsrecht verandert wel vaker. En zo dus ook weer in 2022. Maar wat er verandert? En wat dit voor jou betekent? Hier lees je meer over de nieuwe regels voor de arbeidsovereenkomst.

De wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Deze nieuwe wet bevat een aantal wijzigingen voor het bestaande arbeidsrecht. De aanleiding van de nieuwe wet komt uit Europese regelgeving vandaan. In heel Europa dienen we dit jaar over te stappen op meer transparante arbeidsvoorwaarden. En deze nieuwe regels dienen overgenomen te worden in jouw standaard arbeidsovereenkomst.

De Europese en dus ook de Nederlandse nieuwe wet schrijft over 3 hoofdonderwerpen. Namelijk:

Dit zijn onderwerpen waar ook jij als werkgever waarschijnlijk afspraken maakt in arbeidsvoorwaarden. Die staan dus in de arbeidsovereenkomst.

Daarnaast geldt nog een verzwaarde informatieplicht, die je ook direct beet kunt pakken in je arbeidsvoorwaarden!

Onregelmatige werktijden in transparante arbeidsvoorwaarden

Werknemers die onregelmatig werken, bijvoorbeeld werknemers met een oproepcontract, mogen werk weigeren. Niet al het werk natuurlijk. Maar de werknemer mag uitgaan van ‘referentiedagen’ en ‘referentieuren’. Als een oproep buiten deze uren valt, mag de werknemer weigeren. Zo is het voor de werknemer bijvoorbeeld transparant wanneer hij verplicht is om te werken en wanneer niet. De oproep arbeidsovereenkomst dient dus met deze nieuwe regels in overeenstemming te worden gebracht.

Opleidingskosten en -tijd

De tweede grote wijziging ziet op de opleidingskosten en opleidingstijd voor verplichte opleidingen. Want in de nieuwe regeling is opgenomen dat de kosten voor dit soort opleidingen altijd voor rekening van de werkgever moeten komen. Dus ook als de werknemer kort na de opleiding uit dienst gaat.

Dit soort opleidingen horen ook onder werktijd te kunnen worden gevolgd. Maar, let wel: deze regels gelden dus alleen voor verplichte opleidingen. Die verplichting volgt uit de wet of uit de cao. Denk bijvoorbeeld aan opleidingen voor het behouden van vakbekwaamheid of voor veilig werken. Dit betekent dat nieuwe regels in de arbeidsovereenkomst moeten worden opgenomen over opleidingskosten.

Nevenwerkzaamheden toestaan

Een andere belangrijke wijziging in de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden is die van de nevenwerkzaamheden. Bijna iedere werkgever neemt een nevenwerkzaamhedenbeding op in de arbeidsvoorwaarden. Logisch: want je wilt als werkgever dat een werknemer zijn volledige energie en capaciteit bij jou inzet. Daar komt verandering in. Het is met de nieuwe regels per 1 augustus voor werknemers toegestaan om meerdere banen te hebben. Natuurlijk wel buiten de met jou afgesproken werktijden. En de nieuwe regels bieden de mogelijkheid om een uitzondering op te nemen in de arbeidsovereenkomst.

Daarover lees je meer in de blog van volgende week.

Informatieplicht

Tot slot is nog belangrijk om te vermelden dat je als werkgever een informatieplicht hebt. Die plicht had je al, maar is nu op een aantal onderwerpen uitgebreid. De informatie moet je schriftelijk aan werknemers verstrekken. Hoe makkelijk is het, als je dit alvast meeneemt in je arbeidsvoorwaarden? Mijn voorkeur gaat daar altijd wel naar uit. Maar dat betekent dus ook, dat op dit vlak aanvullingen nodig zijn in je standaard arbeidsovereenkomst.